tirsdag 11. februar 2014

Sykehus i morgen

Det skjer ikke så mye om dagen.  Tingene er som før.  Jeg jobber til ca kl. 14.00, sover frem til ca 16.00 og har så en kveld som de fleste andre. 

Det jeg derimot har funnet ut er at trening gjør meg verre.  Nei. det er ingen unnskyldning for å slippe å trene.  Hele det siste året har jeg startet trening av forskjellig slag, og hver gang blir jeg syk.  Det er først nå jeg ser sammenhengen. 
Ettersom jeg tydeligvis har en eller annen form av utmattelse, gjør treningen at jeg bruker opp mer energi enn kroppen nnehar, og dermed går jeg i bakken igjen.    Det virker som om jeg har en mengde energi som skal fordeles pr døgn.  Overskrider jeg dette, går jeg lenger ned neste dag og trenger tid for å komme meg opp igjen.


Vi må ha noe hyggelig her inne også.  Jeg var en tur til Kiel denne helgen sammen med jobben.  Der var det sol og nesten vårstemning.  Dette hyggelig bildet tok jeg på utsiden av en blomsterbutikk.

De siste 14-20 dagene har jeg hatt et sår på den ene fingeren som ikke har villet gro.  Et merkelig rundt sår som startet som en svart prikk.  Jeg trode da det dukket opp at jeg hadde fått noe som hadde lagt seg under huden, ala en flis, og begynte å prøve å få det ut.  Det kom aldri noe ut, men derimot fikk jeg et sår som ikke gir seg.  Det blør og verker og søndag fant jeg ut at hele fingertuppen var betent, så jeg måtte komme meg til lege.  Samtidig var det tid for å fornye sykemeldingen så jeg ringte fastlegekontoret.  Fastlege.......................  nei han hadde tatt ut 1 års permisjon-  Er det mulig?  Han har jo akkurat startet i jobben.  Så................ jeg har ikke noen lege, men det kommer visst en vikar.  Ja, ja............ da fikk jeg gå til bedriftslegen da.  Der kommer vi alltid inn.

Ikke så mye hjelp å få der heller.  Legen synes det så merkelig og litt skummelt ut, så han ville bare ta en bakterieprøve og sende inn, uten å gjøre noe med betennelse eller sår.  Jeg ga beskjed om at jeg har borrelia, men han trodde ikke det hadde noe å si.  Såret hadde ingen sammenheng med det, var svaret.

Jeg fortalte også at jeg skal på sykehuset i morgen og ta spinalpunktsjon.  Da ba han meg be dem om å se på fingeren også.  Da hadde såret kanskje plutselig en sammenheng med borrelian likevel?

Ja, ja.  Ikke vet jeg, men kjenner at det hadde vært greit å finne en lege som klarer å se sammenhenger hvis jeg ikke blir bedre snart.  På alle forum og grupper vedr. denne sykdommen er ALLE så utrolig negative til leger.  Og ettersom dette er uten unntak, ser det jo ikke så lyst ut.

Flere har også advart meg mot å ta denne prøven.  De mener det kan spre bakterienen rundt i kroppen og gjøre meg sykere.  MEN............ jeg velger å ta den.  Noen sier det ene og andre det andre, men foreløpig gjør jeg som legen ( som  jeg ikke har lenger ) sier. 

Jeg har forresten oppdaget at det er laget en film vedr. det å være Lymesyk. Fra jeg skrev forrige linje til akkurat nå, så har jeg sett filmen.  Den heter "Under Our Skin" og du kan finne den og se den HER.
Etter hva jeg har hørt så driver de å planlegger en relansering av en oppdatert versjon av filmen.  Etter hva jeg kan forstå så er den fra ca 2008 - 2009 og noe har vel forhåpentligvis skjedd siden det.

Jeg ble skremt av denne filmen.  Ikke fordi de bare viser de som er veldig syke, men fordi det legene sier og gjør, er akkurat hva de som kan mer om denne sykdommen enn meg, sier det er i Norge. 

Det fantes jo et senter for denne sykdommen i Oslo.  Det ble stengt og legen som drev det mistet autorisasjonen sommeren 2013.  Mistenkelig likt det som er tilfelle i filmen.

Gir meg for i dag nå.  Håper prøven i morgen går greit.  Har jo fått vite at man kan blir veldig dårlig i en ukes tid, men også at man ikke blir syk i det hele tatt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar